Från skola till arbete- sammanhållet stöd för unga med funktionshinder
Syftet med insatsen är primärt att upprätta och erbjuda målgruppen unga med funktionshinder ett sammanhållet och riktat stöd för att etablera sig på arbetsmarknaden. Stödet upprättas genom etablering av multikompetenta team bestående av resurspersoner både från kommun (skola och arbetsmarknad) och Arbetsförmedlingen.
Projektägare
Välfärd Gävle kommun
Arbetsmarknad & stöd - ARBOS och Gymnasieskolorna - Utbildning Gävle kommun.
Projektperiod
2024-01-01 – 2025-12-31
Finansiär
Samordningsförbund Gävleborg
Kontaktperson
Insatsledare
Stina Törnlund
Enhetschef - ArboS & Förebyggande och kompetens
E-post: stina.tornlund@gavle.se
Tel: 026-17 91 67, 070-167 56 46
Therese Sarenbrant
Verksamhetschef - Sektorsledning & Gymnasieskola
E-post: therese.sarenbrant@gavle.se
Tel: 026-17 92 22
Målgrupp/Intressenter
Målgrupp
Unga personer som går i gymnasieskolans nationella program oavsett gymnasieform med funktionsnedsättning i behov av samordnat stöd i övergången skola/arbetsliv.
140 individer förväntas ingå i insatsen och omfattar kommunens alla gymnasieskolor.
Ungdomar inskrivna i Kommunens aktivitetsansvar (KAA) ingår inte i projektet.
Intressenter – Samverkansparter
Gävle kommun och Arbetsförmedlingen i Gävleborgs län.
Bakgrund
Unga med funktionshinder är en målgrupp som behöver extra stöd för att kunna etablera sig på arbetsmarknaden. Erfarenheter från yrkesverksamma som arbetar med målgruppen vittnar om stora risker för dessa individer om de inte efter skolan får en etablerad kontakt med arbetslivet och därmed kan leva ett självständigt liv med egen försörjning.
I kraft av funktionshindret är deras behov av stöd ibland påtagligt.
Under tiden i skolan erbjuds de ofta tillgängliga stödinsatser i form av pedagoger, studie- och yrkesvägledare, kuratorer bl a men när de avslutat sina gymnasiestudier bygger ofta stödet på det egna ansvaret vilket i många fall innebär inget stöd.
En hel del forskning och erfarenheter kring arbetsmarknadsinsatser visar på betydelsen av ett sammanhållet stöd under längre perioder för att motverka fragmentisering så att dessa individer inte faller mellan stolarna.
I kraft av kommunens tydliga inriktning att fokusera sina arbetsmarknadsinsatser på försörjningsstödstagare blir inte dessa unga individer aktuella för alla befintliga insatser förrän de uppbär försörjningsstöd.
Under projekttiden kommer två årskullar lämna gymnasiet. 1500 elever går ut gymnasiet varje år, enligt bedömningar från Samstart är 2-5% av dessa i behov av extra stöd.
Syfte
Syftet med insatsen är primärt att upprätta och erbjuda målgruppen unga med funktionshinder ett sammanhållet och riktat stöd för att etablera sig på arbetsmarknaden. Stödet upprättas genom etablering av multikompetenta team bestående av resurspersoner både från kommun (skola och arbetsmarknad) och Arbetsförmedlingen.
Mål
- Att de individer som blir föremål för det sammanhållna stödet inte hamnar i försörjningsstöd.
- Att alla individer som ingår i projektet som har en tydlig arbetsförmåga ska slussas till den reguljära arbetsmarknaden.
- Att de individer som är i behov av offentlig försörjning ska prövas mot samhällets sociala skyddsnät och få den ersättning de har rätt till utifrån förmåga.
- Att alla inskrivna deltagare i projektet ska ha en plan för att kunna etableras i arbetslivet.
- Att en gemensam processbeskrivning arbetas fram med berörda parter om hur vi samarbetar kring dessa individer.
- Att ett tydliggörande av ansvar och roller mellan de berörda samverkansparterna i processen från skola till arbetsliv klarläggs och fastställs.
- Projektet ska eftersträva en jämn könsfördelning och aktivt arbeta för att motverka en könsuppdelad arbetsmarknad. Exempelvis ska unga män uppmuntras till arbete inom vård och omsorg.
Organisation
En särskild styrgrupp skapas med aktörer från Arbetsförmedlingen samt gymnasieskola och ARBOS.
Inom projektet Skola till arbetsliv skapas en samverkansstruktur kopplat till Samstart.
Den operativa samverkan sker i de multikompetenta teamen.
- Under skoltid är det medarbetare från gymnasieskolan samt SiUs konsulenter från AF som påbörjar arbetet.
- Efter skolan tar kommunens arbetsmarknadsinsatser vid där behov finns av fortsatt stöd och då sker samverkan mellan Arbos och AF via deras SiUs konsulenter.
Gymnasieskolan och ARBOS utser samordnarresurs och individresurs.
Den lokala myndighetssamverkansgruppen Mysam-Gävle hålls informerade om projektet men har ingen styrande funktion.
Metod
Projektet utgår från individens behov av extra stöd.
Samarbete upprättas i multikompetenta team där relevanta aktörer från skola och Arbetsförmedling driver arbetet. Här möjliggörs att eleven får stöd i ett tidigt skede från aktörernas resursbatteri.Skolan identifierar de elever som har behov av extra stöd för etablering i arbetslivet under årskurs 3 och 4. Teamen samarbetar för att kunna stödja eleven i processen att planera inför ett yrkesliv efter skolstart. Funktionsnedsättningen ska vara färdigutredd eller utredning vara initierad eller påbörjad som syftar till dokumentation.
Insats innebär tillika ett förebyggande arbete genom att förhindra framtida bidragsberoende.
Projektet från skola till arbetsliv avser tillika att samverka med Arbetsförmedlingens nationella projekt Samstart.
Projektet arbetar sedan i samverkan runt individen även efter skolslut där kommunens förändringsledare kopplas på vid behov. Alla deltagare har tillgång till de insatser som finns tillgängliga inom de olika aktörernas insatsutbud.
Gymnasieskolorna i Gävle resurssätter insatsen genom en heltidstjänst och Arbetsmarknad och stöd (ARBOS) med två heltidstjänster för att kunna stärka arbetet med målgruppen.
Arbetsförmedlingens SiUs konsulenter arbetar enligt Supported Employment.
Uppföljning/utvärdering
- En systematisk uppföljning av varje individs utveckling i detta projekt ska skapas. Denna uppföljning ska även kunna aggregeras på gruppnivå.
- All data redovisas med kön.
Implementeringsplan
Målet är att skapa en gemensam metodik för arbetet med unga med funktionshinder som efter projektets slut kan bli varaktig i samverkan mellan kommun och Arbetsförmedling.
Varje verksamhetsområde som ingår i samarbetet ansvarar för att sprida kunskaper och erfarenheter som dras i det operativa arbetet.
Dokument
Projektansökan
Rapport 1. 20240101- 20240331
Rapport 2. 20240401–20240630