Dans för hälsa - Gävle
Insatsen syftar till att komplettera elevhälsan och förebygga ungas ohälsa med kravlös dans för elever i åldern 16–21 år med symtom på psykisk ohälsa.
Insatsen bygger på "Dansprojektet” som var en randomiserad kontrollerad studie från Universitetssjukvårdensforskningscentrum, Region Örebro Län. Resultaten visade att dansgruppen jämfört med kontrollgrupp ökade sin självskattade hälsa samt minskade somatiska och emotionella symtom efter avslutad intervention.
Projektägare
Gävle kommun - Gymnasiet Polhemsskolan, Vasaskolan, Borgarskolan och IM-Gymnasiet
Projektperiod
2023-08-01- 2025-06-31
Finansiär
Samordningsförbund Gävleborg
Insatsledare - Kontaktperson
Ameli Edvinsson
026-17 92 64
ameli.edvinsson@gavle.se
Malin Grinde
026-17 93 77
malin.grinde@gavle.se
Målgrupp/Intressenter
Målgrupp
Insatsen riktas till ungdomar 16-21 år med stressrelaterade symtom, så som oro, ångest och sömnsvårigheter.
Totalt tre grupper: en grupp med tjejer 16-21 år, en grupp pojkar 16-21 år, en mixad grupp 16-21 år. En grupp omfattar av max 20 deltagare, maxantal per läsår 60 elever.
Intressenter – Samverkansparter
Gävle kommun, Region Gävleborg – Ungdomsmottagningen
Bakgrund
Den psykiska ohälsan har ökat hos våra ungdomar, detta styrks av ett flertal studier. Enligt Folkhälsomyndighetens nationella studie 2022 svarade 73 procent av tjejer och 46 procent av killar att de har besvär av ängslan, oro eller ångest. "Dansprojektet” var en randomiserad kontrollerad studie från Universitetssjukvårdensforskningscentrum, Region Örebro Län, med syfte att undersöka effekten av att komplettera elevhälsa med kravlös dans för flickor 13–18 år med symtom på psykisk ohälsa.
Resultaten visade att dansgrupp jämfört med kontrollgrupp ökade sin självskattade hälsa samt minskade somatiska och emotionella symtom efter avslutad intervention. Även konsumtion av smärtlindrande medicin minskade i dansgruppen. Hälsoekonomisk analys visar kostnadseffektivitet - beroende på ökad livskvalitet, minskat antal skolsköterskebesök, samt låga omkostnader. Dans utgör ett exempel på hälsoekonomiskt effektiv och aktiv insats som stärker positiva levnadsvanor för målgruppen.
Syfte
Dans för hälsa syftar till att komplettera elevhälsan och förebygga ungas ohälsa med kravlös dans för elever i åldern 16–21 år med symtom på psykisk ohälsa.
Mål
Målet är att deltagarna ökar sin självskattade hälsa samt minskar somatiska och emotionella symtom efter avslutad insats. Det långsiktiga målet är att erbjuda insatsen Dans för hälsa som en ordinarie verksamhet för ungdomar 16-21 år i Gävle kommun med stressrelaterad psykisk ohälsa, för att stärka den psykiska hälsan bland unga. Vi tänker också att en ökad psykisk hälsa bidrar till bättre skolgång.
Vi planerar att erbjuda dansen i både könshomogena grupper, men även en mixad grupp för att inkludera icke-binära ungdomar. Eftersom vi vet att det är dubbelt så många flickor än pojkar som anger symtom på psykisk ohälsa så tänker vi att det till en början kan bli fler grupper för tjejer än killar.
Organisation
Huvudman
Gävle kommun - Gymnasiet Polhemsskolan, Vasaskolan, Borgarskolan och IM-Gymnasiet
Styrgrupp
Kurt Hjalmarsson, rektor IM-Gymnasiet
Lisa Sjöström, biträdande rektor Vasaskolan
Mikael Wall, Ungdomsmottagningen, Region Gävleborg.
Insatsledare – instruktörer
Ameli Edvinsson
Malin Grinde
Metod
Metoden är forskningsbaserad och studien Dansprojektet som ligger till grund visar att regelbunden och kravlös dans ökar den självskattade hälsan och att stressrelaterade kroppsliga och emotionella besvär minskar.
Varje hösttermin startas nya grupper i Dans för hälsa, där det finns möjlighet att medverka vid ett danstillfällen per vecka i Vasaskolans danssal, med uppehåll vid skollov. Dansen är kravlös och varje gång har vi en avslappning. Frukt erbjuds så att en kan komma direkt efter skolan. Dansen leds av utbildade dansinstruktörer inom Dans för hälsa.
En lektion består av:
- Uppvärmning där deltagarna gärna ska få upp pulsen.
- Koreografi, deltagarna lär sig en del av en koreografi som byggs på under terminens gång.
- Övningar om kroppskännedom, samarbete
- Nedvarvning/Stretch
- Avslappning
- Beröringsmoment
- Avslutande runda och frukt
Uppföljning/utvärdering
Dans för hälsa erbjuder uppföljning genom digitala enkäter.
Syftet med de digitala enkäterna är att enkelt och tryggt utvärdera effekten av Dans för Hälsa; dvs undersöka om deltagarna upplever stärkt välbefinnande och lindring av stressrelaterade symtom efter att ha deltagit i dansen i en respektive två terminer.
Målet är att genom sammanställning av hälsoeffekter öka kunskap både lokalt och nationellt. Den lokala statistiken kan bidra till beslutsunderlag för framtida satsningar på Dans för Hälsa. (www.dansforhalsa.se)
Implementeringsplan
1. Tidig förankring i ledning och långsiktig planering. Plan för finansiering som möjliggör satsning över tid och kostnadsfritt deltagande för deltagaren/målgruppen.
2. Skapa arbetsgrupp, upprätta projektplan och genomför utvärdering av insatsen.
3. Erbjuda insatsen 75 min 1 ggr i veckan.
4. Erbjuda insatsen i 2 terminer (8 månader).
5. Utvärdera med Dans för Hälsas digitala enkäter. Tillgång till system och support. Nyttjanderättsavtal signeras. Personuppgiftbiträdessavtal upprättas lokalt.
6. Tryggt förfarande; instruktören har kännedom om kommunikationsväg till aktuell vårdkontakt för deltagare, att närvarolistor förvaras inlåsta eller lösenordskyddade.
7. Att instruktörer tar del av forum regelbundet för kompetensutveckling, metodtrogenhet, uppdaterad kunskapsnivå och motivation.
8. Erbjuda prova-på danstillfällen för både målgrupp & rekryterande personal
Mycket förarbete är redan gjort. Vi är redan utbildade instruktörer och arbetar med metoden sedan ca 2 år tillbaka, på våra egna skolor. Vi har gjort en behovsbedömning tillsammans med de kommunala gymnasieskolornas EHT att insatsen Dans för hälsa behövs i vår kommun. Vi har också haft möte med Ungdomsmottagningens kuratorer som också ser ett behov av denna insats.
Nästa steg för oss (när vi vet att det finns resurser) är att gå ut och informera mer på skolorna för att få hjälp att rekrytera rätt elever/ungdomar.
Dokument
Projektansökan
Rapport 1. 20230801- 20230930
Rapport 2. 20231001- 20231231
Rapport 3. 20240101- 20240331
Rapport 4. 20240401–20240630
Utvärdering Dans för hälsa 2023-2024_presentation
Rapport 5. 20240701-20240930